چت رومclose
«طنز بابک» وامدار جوانان زخم خورده منتقدان
Code center
چهارشنبه 21 آذر 1397 - 12:08 بعد از ظهر
اعلانات
بهترين حالت نمايش در مرورگر فايرفاکس و کروم

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


صفحه اصلی / دیگر هنرمندان / «طنز بابک» وامدار جوانان زخم خورده منتقدان
«طنز بابک» وامدار جوانان زخم خورده منتقدان
تعداد بازدید : 270
saslar آفلاین




ارسال‌ها : 68
عضویت: 11 /7 /1392
محل زندگی: تهران
سن: 20
شناسه یاهو:
تشکرها : 6
تشکر شده : 30
«طنز بابک» وامدار جوانان زخم خورده منتقدان
«طنز بابک»
وامدارجوانان،زخم‌خورده منتقدان



گروه هنری« بابک » یکی از گروه های مشهور و خوش ذوق در استان آذربایجان شرقی است که
در زمینه نمایش های طنز با ابتکار و خلاقیت های خود خوش درخشیده اند و «
بابک نهرین » و « علی رضا رنجی پور » دو جوان آذربایجانی چند سال پیش آن را
بنا نهاده اند که موافقان و مخالفان بسیاری دارند.
در این نوشتار نگاهی به فعالیت های این گروه شده و به فرصت ها و آسیب های مقوله طنز در جامعه پرداخته شده است.

یکی
از شاخصه های مهم جامعه مدرن و مردم‌سالار، فعالیت آزاد گروه های فکری و
هنری مختلف (البته در چارچوب های عقیدتی مورد قبول و منطبق با هنجارهای
جامعه) و در مقابل، فعالیت جریان های منتقد آن گروه‌های فکری و هنری است.
همین کنش و واکنش است که موجب بالندگی جامعه در ابعاد مختلف نظیر هنری،
فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... شده و آستانه تحمل و نقدپذیری را بالا برده و
در‌نتیجه «اصلاح» و ترقی حاصل می شود.

فعالیت های هنری نظیر تئاتر، نمایش و سینما بویژه نوع طنز و کمدی آن همواره مورد نقد منتقدین سرسخت قرار می گیرد.

گروه هنری معروف به «بابک نهرین» یا همان «صمد و ممد» نیز از این قاعده مستثنی نیست.

چند
سال پیش دو جوان آذربایجانی، به نام های «بابک نهرین» و «علیرضا رنجی پور»
بنای گروه طنزی را در شهر تبریز بنیان گذاشتند كه بعدها «تقی پور» نیز به
این زوج هنری افزوده شده و این سه مثلثی را شکل دادند که یک پای ثابت
نمایش های طنز و جنگ های شاد آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل بود. چندی
نگذشت که لوح های فشرده هنر نمایی های این گروه هم به بازار آمد و مورد
اقبال جوانان و نوجوانان قرار گرفت.

در
مقابل این محبوبیت روزافزون، افراد و گروه‌هایی هم بودند که ادبیات گفتاری
به کار رفته در اجراهای گروه بابک را به شدت تخطئه کرده و دیالوگ های
بازیگران را حاوی گفتاری ضد فرهنگی، ساختارشکن و دور از شأن و جایگاه مردم
آذربایجان می دانستند که برای کودکان جنبه بدآموزی دارد. بسیاری از گروه
های هنری و نمایشی دیگر و نیز بخشی از افراد با گرایش‌های قومی و .... از
جمله مخالفین گروه هنری «بابک» بودند. گاه این مخالفت ها تا بدانجا پیش می
رفت که شایعه كشته و مصدوم شدن بابک (حدود یک سال پیش) هم بر سر زبان‌ها می
افتاد تا آنجا که «بابک نهرین» خود نقل می کرد که: «به صورت ناشناس در
آرایشگاهی نشسته بودم که شنیدم فردا تشییع جنازه بابک نهرین (خودش) است»!

هر
چند این شایعه به سرعت تکذیب شد امّا این چالش پیش آمده مصداق همان ضرب
المثل ایرانی است که می گوید:« تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!»

بابک
نَمُرد اما شعله نفرت برخی از منتقدین متعصب آذربایجانی هم هرگز خاموش
نشد. شایعه چاقو خوردن بابک، نشان از پویا بودن همان جریان منتقد «بابک»
دارد.

موضوع
«بابک» و گروه هنری‌اش که جزو گروه‌های دارای مجوز فعالیت از اداره کل
فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی است، اکنون به بحث محافل هنری و
اجتماعی تبدیل شده است. بازیگران این گروه هم با درک شرایط حاکم بر جامعه،
با توجه به حساسیت های موجود در بدنه سنتی شهر تبریز، از غلظت و شدت الفاظ
خود کاستند. بخش هایی که به اتهام داشتن بدآموزی و بی ادبی، مورد انتقاد و
حمله شدید مخالفان قرار می گرفت.

با
همه این نقدها و مخالفت ها، می توان ادعا کرد که گروه هنری «بابک» گفتمان
تازه‌‌ای را به ادبیات طنز ما وارد کرد. تا آنجا که CD و فیلم برنامه های
نمایشی این گروه، در شهرهای دور و نزدیک ایران، از زنجان و ارومیه و تهران
گرفته تا مشهد و قزوین و شهرهای شمالی کشور نیز دست به دست گشته و به فروش
می رود.

گروه
هنری «بابک» در کنار گروه هنری نمایش طنز «هاشم چاووشی» که بیش از دو دهه
سابقه فعالیت در شهرهای آذری نشین از جمله تبریز و ارومیه دارد، توانست
فضای جامعه را به ویژه بعد از سالهای جنگ، به سمت شادابی و فرح بخشی سوق
دهد.

با
این حال، گروه بابک، به رقیب جدی گروه «هاشم» تبدیل شد. شاخصه های ویژه
گروه بابک جوان بودن بازیگران آن، اکتیو بودن برنامه ها، استفاده از موزیک و
تلفیق موسیقی و متن، اشاره به مضامین درگیر و رایج و به اصطلاح روز جامعه
بود و همین موضوعات سبب رویکرد مثبت و عمده جوانان به سوی برنامه های بابک
گردید. با این حال، و با وجود همه دوستداران و طرفداران پرشمار بابک، همان
گونه که اشاره شد، این گروه مورد غضب ها و نقدهای تند نیز قرار گرفت.
مهمترین موضوع مورد حمله در برنامه های بابک، گفتار و دیالوگ های آنان و
برخی حرکات به زعم منتقدین، سخیف و سبک سرانه آنها، از قبیل تقلید صدای
دختران، آرایش دخترانه و ... بود.

اما چند واقعیت را در متن و بطن نمایش های بابک باید مدنظر داشت:

1)
مردم مناطق آذری نشین ایران فرهنگ و سلوک خاصی دارند. به همان اندازه که
آنها در مراسم عزاداری و سوگواری بزرگان دین در نوحه سرایی و مدیحه گویی
ائمه اطهار سنگ تمام گذاشته و از جان و دل خویش مایه می گذارند، هنجارهای
اجتماعی آنان در رابطه با جُنگ، شادی و نشاط نیز متفاوت از بقیه ایرانی
هاست. آنها به هر عمل ساده و رفتار سبکی نمی خندند. طنز آنها باید در نقطه
اعلای خود قرار گیرد تا مقبول نظرشان بیفتد. شاید به همین خاطر است که آداب
و رسوم و مراسم آذربایجانی ها و ترک‌زبانان حال چه مراسم سوگواری و چه
آئین های نمایشی و طنز، به لحاظ برخورداری از این شاخص ها مورد استقبال
قابل توجه مخاطبان حتی هموطنان فارسی زبان واقع می‌شود در حالی که می دانیم
گروههای نمایشی مختلفی از هر نوع آن (سوگواری یا طنز) در جای جای ایران
اسلامی و شهرها و روستاهای آن فعالیت دارند و قطعاً آنچه مورد اقبال بسیار
مردم ایران از برنامه های ترک زبان می شود همان مضامین ابتکاری و صداقت و
نوآوری موجود در محتوای آنهاست.

2)
تکثّر در حوزه های مختلف هنری و فرهنگی و حتی ایدئولوژی تا جائی که به
مبانی و بنیان های اعتقادی لطمه نزده و متضمن تحقیر و توهین نباشد، هرگز
نافی سلامت و حیات جامعه نیست و چه بسا باعث بالندگی آن نیز می گردد.

فعالیت
گروههای هنری متعدد را باید به فال نیک گرفت. اما اگر این تعدد، رنگ و بوی
تفرقه گرفته یا از یک اختلاف درونی منشاء بگیرد هرگز پسندیده نبوده و
شایسته مذمّت است. اخیراً شایعاتی دال بر دو شقه شدن گروه بابک از گوشه و
کنار شنیده می‌شود هر چند «رنجی پور» یکی از هنرمندان این گروه، این جدایی
را انکار کرده و تنها به عبارت «سوء تفاهم» بسنده می کند، اما عضو دیگر
این گروه، در مصاحبه با یک نشریه محلی (لوح نوین) بر وجود اختلاف نظر در
بین اعضا و دو شقه شدن گروه مُهر تائید می زند. این جدایی، هرگز مصداق
«تکثّر» نیست بلکه از آن بوی تفرقه به مشام می رسد. آفت اختلافی که می
تواند به عنوان آفت رشد و بالندگی گروه جوان و خوش اقبالی چون «بابک» مطرح
باشد.

3)
دیالوگ های به کار رفته در نمایش های طنز گروه بابک که همواره مورد انتقاد
و تخطئه برخی از افرد واقع شده، نه از آنسوی مرزها وارد شده و نه از
کُرات دیگر آمده است. گفتار کوچه و بازار ماست و بنا به خصلت و ویژگی
ادبیات طنز با اندکی بزرگ‌نمایی به ما بازخورد داده می شود. اگر بدآموزی
دارد موقت بوده و تنها برای مدت کوتاهی است و با گذشت زمان سبب می شود تا
آن نوع گفتار به عنوان معیار «سخنان سخیف» شناخته شده و از قاموس گفتار
محاوره ای ما حذف شود. پس بر هنرمندان جوان این گروه هیچ هرجی نیست. اگر
ایرادی هست بر جامعه ماست که در برابر هجوم این واژه ها و این گفتار و
رفتار سخیف، تاکنون سکوت پیشه کرده و آن را در دل ادبیات فاخر و گفتار و
رفتار مؤدبانه خویش، همچون موریانه و چون ویروس پذیرفته است تا اکنون ما
از این نوع رفتار و گفتار که هرگز در شأن فرهنگ اصیل مردم آذربایجان نیست
احساس شرمندگی کنیم.

4)
یکی از معیارهای مهم موفقیت و استقبال گرم نوجوانان و جوانان از برنامه
های طنز بابک همان گونه که اشاره شد لحن و فحوای کلام بازیگران و نیز
محتوای به روز و به اصطلاح «آپدیت» برنامه های گروه است.

استفاده
از مفاهیم رایج در جامعه، شناسایی نقاط ضعف و ضربه پذیر اجتماع و ارائه آن
در قالب زبان طنز ویژگی منحصر به فرد برآمده از خلاقیت کارگردان و نویسنده
گروه است. وقتی تب «جومونگ» جامعه را فرا می گیرد، نام برنامه «جومونگ»
است، وقتی ویروس «آنفلوآنزای خوکی» سلامت پیکره جامعه را تهدید می کند
عنوان برنامه شان «آنفلوآانزای خوکی» است و وقتي ... پیشتر نیز برنامه
هایی در مزمّت پدیده دختران فراری، رواج استفاده از آنتن های ماهواره ای و
... از این گروه شاهد بودیم. این امر نشان از پویایی و زنده بودن روح طنز
در بدنه جامعه ما و این گروه هنری دارد و شایسته تشویق و تقدیر است هر چند
که ممکن است در بین این برنامه ها، بتوان نقاط ضعف بسیاری را یافته و بر
آنها نقدی و اخطاری نوشت اما هرگز نباید کلیّت وجود برنامه های طنز و
فعالیت مشترک اعضای هنرمند گروه بابک را زیر سوال برد.

هراس
از آن است که انتقادات غیرمنصفانه، بهانه گیری های غیرمستندانه و حمله های
ناجوانمردانه، سبب شود تا در فردای روزگار، استعدادهای نهفته طنز در بطن
جامعه ما، به خاطر پیشینه بی عاقبت و مایوسانه، هرگز مجال ظهور و حضور و
بالندگی نیابند و بار دیگر پیکره جامعه ما، در چارچوب حصاری از تعصب های
کورکورانه، خودخواهی‌های متکبرانه و تمامیت خواهی نانوشته و کسالت و رخوت
دیرینه گرفتار آید. هرگز چنین مباد.
شنبه 24 اسفند 1392 - 21:15
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش
تشکر شده تشکر شده: 1 کاربر از saslar به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: sabalan -
sabalan آفلاین



ارسال‌ها : 5
عضویت: 9 /12 /1392
تشکرها : 9
پاسخ 1 : «طنز بابک» وامدار جوانان زخم خورده منتقدان
عااااالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود خیلی ممنون
یکشنبه 03 فروردین 1393 - 20:39
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش






برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


گروه هنری بابک نهرین گروه هنری بابک نهرین
tarahion
کپی برداری از مطالب انجمن تنها با ذکر منبع مجاز و همگام با شرع میباشد